ROZHOVOR S HANOU VANÍČKOVOU

Společně s Hankou jsme se podívali na to, co vývojové trauma obnáší, jak se projevuje, a také na možnosti terapie pomocí biosyntetických metod. Dozvíte se, jak biosyntetická psychoterapie pracuje s traumatem nejen na úrovni mysli, ale i těla, a jaké výhody může tento přístup nabídnout odborníkům v různých oblastech v práci s dětmi a dospívajícími.

Hani, jak bys jednoduše popsala, co je to vývojové trauma a jaké jsou jeho hlavní projevy v dětství a dospívání?


„Velmi těžko se to v jednoduchosti popisuje, je to samozřejmě individuální, ale můžeme v kostce říci, že v průběhu vývoje se dítěti něčeho životně důležitého od rodičů buď nedostává, je toho příliš mnoho nebo to přichází ve velmi neadekvátní formě. Patří sem také veškeré ubližování, zanedbávání nebo zneužívání, ale nejen to. Výsledkem může být specifický soubor potíží, které si s sebou nese dítě do budoucna.“



Čím se biosyntetická psychoterapie liší v přístupu k vývojovému traumatu oproti jiným metodám? Co je jejím specifikem?

„Biosyntetická psychoterapie se dívá okem zdrojů, možností a naděje. Je zde k dispozici poměrnězajímavá paleta nástrojů, přes jaké se na vývojové trauma můžeme dívat a jak příznakům VT u dětí i dospělých rozumět. A v čem je biosyntetická psychoterapie skutečně silná, jsou pestré strategie a malé podpůrné techniky, které se mohou pro terapii použít.“


Kurz je určen nejen pro terapeuty, ale i pro odborníky mimo terapeutický kontext. Jakým způsobem mohou znalosti z tohoto kurzu využít například pedagogové, zdravotníci nebo sociální pracovníci?

„Lidé, kteří se ve své práci potkají s dětmi, dospívajícími a dospělými, kteří prošli VT často hledají nějaký klíč, jakým těmto lidem porozumět. Náš kurz je může přiblížit k pochopení a přijetí lidem s podobnými potížemi. Zároveń si mohou uvědomit, co je důležité pro prevenci těchto potíží.“


Na kurzu se zaměřujete také na preventivní možnosti v péči o děti a dospívající. Jak může prevence pomoci minimalizovat dopady traumatických událostí?

„To, zda a do jaké míry se traumatická reakce rozvine, závisí na více faktorech a jedním je i podpůrná síť zdrojů, která člověka objímá a drží. Tedy např. zda je pro dítě, které prožívá nějaké těžkosti, nablízku nějaká důvěryhodná osoba, se kterou může být v dobrém kontaktu a která ho vhodným způsobem podpoří, může být velmi zásadní preventivní moment.“

Jedním z témat kurzu je i práce s dospělými klienty, kteří zažili vývojové trauma v dětství. Jak přistupujete ke klientům, kteří se vracejí ke svým traumatickým zkušenostem až v dospělosti ?

“Jde pochopitelně o jiný způsob práce, kde my i klient můžeme být více jako Sherlock Holmes a s baterkou si snažíme svítit na neprobádaná místa, ale mnoho principů zůstává podobných i s přístupem k dětskému klientovi. Důležité je v našem přístupu bezpečí, postup v tempu klienta a porozumění dané problematice vývojového traumatu.“

Jakou roli hraje při práci s traumatem tělo? Jakým způsobem může tělová práce podpořit léčbu vývojového traumatu?

„Tělo má významnou roli a v biosyntetickém přístupu s ním vždy počítáme. Často právě přes něj se nám daří snáz znovupropojit s vrstvou emoční a taky s naší myslí.“


Co byste doporučily odborníkům, kteří se s touto problematikou setkávají, ale zatím nemají zkušenost s biosyntetickou psychoterapií? Jak může být tento přístup pro ně obohacující?

„Nechat se překvapit :) Zažít na svou kůži jemnost a bezpečí biosyntetických technik.“

Jaká je vaše osobní motivace a zkušenost s vývojovým traumatem v terapeutické praxi? Co vás přivedlo k tomu, abyste se na tuto oblast zaměřily?
 „S lidmi, kteří mají potíže v důsledku vývojového traumatu, se setkáváme v terapii. Pavla s dětmi a já převážně s dospělými. Pro nás obě je toto téma moc zajímavé a spíš bych řekla, že ono si nachází nás než my jeho :).”

 

Hani, děkujeme ti za rozhovor.